100% authentiek design
De mooiste design shops op één plek
Koop design, geen fast furniture
Nieuw en tweedehands design
Designweb - de grootste design zoekmachine

Throwback DDW 2025: generaties van vertrouwen

blog
29-10 2025, 14:30
Cieleke van Houten | redactie

Omdat het beter is om alles even te laten bezinken, in plaats van te snel te willen vertellen…
Zonder stress om het momentum niet te missen, en zonder de haast om eerder te zijn dan de rest met een stapel persberichten die nog nat voor ons liggen. Daarom schrijf ik mijn verhaal na de DDW, als ode aan Eindhoven, terwijl iedereen bijkomt van een week hard werken of van wat ze hebben gezien (of misschien juist hebben gemist).

De moraal is eigenlijk heel simpel: het gaat om het grotere geheel, om de connectie, en om dat wat de moeite waard is om door te geven en te delen.

Throwback naar de ddw over generaties van vertrouwen
Werk van Kiki van Eijk tijdens de ddw 2025

10 jaar Dutch Design Week

Al meer dan 10 jaar bezoek ik Dutch Design Week, en dit jaar (zoals altijd) samen met mijn dochter. Waar ze vroeger als kleuter op mijn schoot zat terwijl ik geduldig het draadje voor haar door de naald van de naaimachine reeg, loopt ze nu naast me. Ze luistert, kijkt, en stelt af en toe een rake vraag daar waar ik als ‘boomer’ nog wel eens uitglijd. Het grootste goed dat ik haar kan geven is vertrouwen: haar loslaten, laten ontdekken, zodat ze zelf (zonder zijwieltjes) kan uitvliegen.

Die natuurlijke symbiose van kennis, energie en vertrouwen is precies wat ik soms mis bij design evenementen. Te vaak wordt jong talent weggestopt in een donker achteraf hoekje, terwijl de gevestigde orde zichzelf nog één keer overschreeuwt in de spotlights. Alsof er angst is om het stokje echt over te dragen. Terwijl dáár juist de essentie van houdbaar design ligt: delen, begeleiden, inspireren. De kracht van traditie zit niet in het vasthouden, maar in het doorgeven. Generaties van vertrouwen, met traditie als motor.

Het doorgeven en voorleven van generaties

Het doorgeven en voorleven van generaties gaat verder dan je eigen kinderen. Het vraagt om een gemeenschap die elkaar optilt, want it takes a village to raise a child. En om vooruit te komen, hebben we elkaar nodig: “If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants.” – Isaac Newton, 1675.

"zie ik het delen van kennis en podium gelukkig terug bij ontwerpers (en ouders) als Piet Hein Eek & Jeanine Keizer en Claire & Roderick Vos"

Dat gevoel van generaties die elkaar ruimte én energie geven, zie ik gelukkig nog steeds terug bij DDW in Eindhoven. De bakermat van veel design­talent, mede dankzij het netwerk rondom Design Academy Eindhoven. Want hoewel onderwijs op commercieel vlak soms nog niet genoeg meegeeft om zonder zijwieltjes te starten, zie ik het delen van kennis en podium gelukkig terug bij ontwerpers (en ouders) als Piet Hein Eek & Jeanine Keizer en Claire & Roderick Vos.

dutch design week 2025 dit is een throwback met gedachten over generaties in de design cultuur

De dochters in de designcultuur

Hun dochters zetten met dezelfde bezieling hun stappen in het vak met Tweek en MariaBodil én nemen daarin ook hun vrienden mee. Dat is designcultuur in zijn mooiste vorm: talent groeit, omdat het gedragen wordt.

Ik ben oprecht trots dat ik in mijn tijd bij Moooi van meerdere generaties mocht leren. Wat ons energie geeft: we leren niet één kant op. In het delen van een podium schuilt respect, en de jongere generatie is daar misschien wel het trouwst en meest loyaal in. Lidewij Edelkoort wees mij daar ooit al op in een podcast van lang geleden.

"Echte groei ontstaat als we ruimte voor elkaar maken, hardop uitspreken en breed delen dat het samen makkelijker, mooier en dus een succes wordt"

In de praktijk ervoer ik het vooral tijdens mijn samenwerking met de pure, talentvolle mensen Lieve Eek en Marthe Vos (en hun partners) van MariaBodil. Echte groei ontstaat als we ruimte voor elkaar maken, hardop uitspreken en breed delen dat het samen makkelijker, mooier en dus een succes wordt!

Zo is het voor mij inmiddels traditie om elk jaar een sieraad van Tweek uit te zoeken met mijn dochter. Niet alleen omdat hun sieraden prachtig zijn en wij het Roos en Geertje van harte gunnen, maar als stille ode aan de volgende generatie die met lef en ondernemerschap haar eigen plek verovert. Het gaat om vertrouwen, overdragen, loslaten en weer opstaan.

design van BYBORRE en Philip Bogaerts
BYBORRE x Philip Bogaerts

Pure rolmodellen op de Dutch Design Week

Ook Borre Akkersdijk van BYBORRE draagt het stokje op meerdere plekken tijdens DDW en op geheel eigen wijze en met stuwende kracht over: door divers talent te laten creëren, te inspireren met zijn techniek, zijn sterke signatuur en zijn houdbare materialen. Met een prachtige missie voor een betere toekomst die veel verder gaat dan textiel alleen. Impact ontstaat wanneer we samenwerken, krachten bundelen, kennis delen en verhalen blijven doorgeven, telkens beter, rijker en eerlijker.

De volgende generatie heeft pure rolmodellen nodig. Geen ego’s die podium pakken, maar mensen die ruimte maken. Die hun kennis, hun mislukkingen en hun netwerk eerlijk delen. Want echte groei ontstaat pas als we naast elkaar staan, niet boven elkaar.

Gelukkig zag ik die generositeit weer op zoveel plekken tijdens Dutch Design Week. Eindhoven blijft de meest diverse smeltkroes van Dutch Design. De stad waar ik ben opgegroeid, waar de achterdeur altijd openstaat, waar er altijd een bord extra kan en waar samen simpelweg leuker is dan alleen. Een plek die voelt als thuis.

samenvatting van het bezoek aan de DDW 2025
Glass Ensemble Mirror bij Studio Rens
design tijdens de ddw van Cieleke van Houten
Studio Rens x Maarten Baas

Jong talent bij Piet Hein Eek

Bij Piet Hein Eek ontmoette ik veel meer jong talent dat zichtbaar bibberde bij hun eerste verhaal maar dat met de juiste vragen, geduld en motivatie gepassioneerd en met oprechte liefde vertelt over hun creaties waardoor je ervan gaat houden. Ze krijgen dat vertrouwen omdat ze zijn omringd door hun generatie “beginners” in een warm nest van ervaren makers: van ‘Papa Piet’ zelf tot de liefdevolle dames van Studio Rens, en nieuwe bewoners als Daphna & Laurens en Pastoe. Hier hangt iets zeldzaams in de lucht: oprechte betrokkenheid en ruimte om te leren met en van elkaar.

Groeiend talent als Teun Zwets, Jeroen Erosie, Jeroen van der Wielen, Willem Zwiers en Lucas en Van Stratum krijgt hier écht een podium. En Studio Rens liet weer zien hoe samenwerking eruit kan zien: een project met Maarten Baas, Nobody Messes with the Jesus design. Het gaat niet alleen om wat je ziet of wat een kast “zou moeten zijn”, maar om het verhaal erachter. Een voorbeeld van elkaar aanvullen, waarderen en complementeren, waardoor iets ontstaat dat veel meer is dan een kast.

Red Box tijdens de DDW
Red Box

Red Box en Social Label

Ook bij Red Box, waar Wisse Trooster samen met partners jong talent een podium bood, voelde ik die energie. Een gewaagde tentoonstelling over innovatie en vrouwelijkheid, waarin kwetsbaarheid en kracht elkaar vonden. Hier stond niet de vorm centraal, maar de inhoud. Niet het object, maar het verhaal.

Bij Social Label, een Eindhovens initiatief van Studio Boot en Cmone, zag ik de meest pure vorm van sociaal design. Hun presentatie bij The Social Hub Eindhoven raakte aan de kern van wat design zou moeten zijn: inclusief, mensgericht en betekenisvol. Samen met ontwerpers als Piet Hein Eek, Studio Rens, Roderick Vos, Kranen & Gille, Kiki & Joost en Borre Akkersdijk creëren ze productlijnen die niet alleen mooi zijn, maar ook werk en trots bieden aan mensen die anders buiten de samenleving vallen. Social Label is meer dan het maken van producten: het is een platform dat talent zichtbaar maakt en verhalen van makers vertelt. Via hun ontwerpen laten ze zien dat meedoen een mensenrecht is en dat schoonheid pas echt telt als ze gedeeld wordt.
 

Cieleke van Houten schrijft over haar beleving tijdens de ddw
Show Not Show
DDW en Cieleke van Houten bij Show Not SHow

Geen klassieke show bij Show Not Show

En dan was er nog Show Not Show, voor ons een oase van rust in de bruisende chaos van Eindhoven. Frank Penders creëerde samen met partners, Dear Objects, Clovis Atelier, Studio Luuk van Laarhoven, Lucas Zito en Mokko, een moderne tempel met een waardevolle boodschap, een plek waar je automatisch stil van wordt. De presentatie werd omarmd door de poëtische installatie (mét een prachtig duurzaam verhaal) van Studio Yvonne Mak. In hun Garden of Eden vloeien werken van verschillende makers moeiteloos samen. Geen show in de klassieke zin, maar een plek waar idee, proces en eindresultaat elkaar ontmoeten. Een tentoonstelling die je uitnodigt te ademen, te voelen en te beseffen waar design eigenlijk voor bedoeld is: om te koesteren, te waarderen en je te laten verwonderen.

Kiki en Joost tijdens de DDW
werk van Joost tijdens de DDW
Kiki & Joost tijdens de DDW
Dutch design week 2025 en generaties en dochters

Kiki & Joost en de liefde voor design

Bij Kiki & Joost laten we ons altijd inspireren door de liefde voor design van een team/familie prachtige mensen. Kiki leerde mij en mijn meisje al jaren geleden met geduld en respect om te gaan met de natuur en je te laten verwonderen door de kunst die om ons heen gewoon tot bloei komt. Daarbij deelt ze werk van collega kunstenaars die ook haar weer helpen en inspireren. Joost laat zien dat de simpel ogende dingen om ons heen bezieling hebben om tot een design object omgetoverd te worden. Geen afval, alles heeft een functie, zelfs als het zijn functie heeft verloren. Kiki en Joost vertellen en beelden sprookjes uit in dromerige ontwerpen waarvan je absoluut gaat houden. Ik kan niet wachten welke dromen hun kinderen gaan waarmaken.
 

Crafts Council Nederland tijdens de DDW
DDW en Crafts Council Nederland
Crafts Council Nederland tijdens de DDW
Generaties, makers en ambacht

Ambacht en de kracht van samen bij Crafts Council Nederland

Ook bij de tentoonstelling van Crafts Council Nederland werd de kracht van samen zichtbaar. In de zalen stonden makers die de kunst van het ambacht opnieuw betekenis geven: van bronsgieten tot breien, van houtdraaien tot glasblazen. Deze makers bouwen voort op kennis die eeuwen oud is, maar zelden nog formeel wordt onderwezen. Hun werk toont dat vakmanschap niet alleen draait om techniek, maar ook om verbinding, tussen mens, materiaal en landschap.

"Hun werk toont dat vakmanschap niet alleen draait om techniek, maar ook om verbinding, tussen mens, materiaal en landschap"

Craft is geen nostalgie, het is toekomstkunde: onderzoekend, zorgvuldig en duurzaam. Juist in een maatschappij waarin we onze tijd verdoen met stomme zinloze filmpjes. Je krijgt ter plekke zin naald en draad te pakken omdat we allemaal weten dat handwerk ons gelukkiger maakt. Iets dat met aandacht en hart en ziel is gemaakt. Los daarvan is het wellicht wel het antwoord op de chronische stress die het digitale tijdperk ons opdringt waardoor genoeg nooit genoeg is. Haal adem, pak een bonk klei of een bolletje wol en creeër! Desnoods samen als het je alleen niet lukt.

DDW 2025, houdbaar design en mensen

Dutch Design Week 2025 liet opnieuw zien wat houdbare design kan zijn: een spiegel van onze tijd, een oefening in vernieuwing, maar bovenal een les in vertrouwen. In Eindhoven draait het niet alleen om objecten, maar om mensen. Om samenwerking, aandacht en het lef om de volgende generatie een podium te geven en af en toe, met een glimlach, de spotlight te delen.


Beelden: Door de ogen en iPhone van Cieleke
Foto cover nieuwsbericht: Max Kneefel

Terug naar het overzicht

  • Muuto
  • Artemide
  • Kartell
  • Ligne Roset
  • Vitra
  • Hay
  • USM
  • Foscarini
  • Tom Dixon
  • Moooi
  • &Tradition
  • Fritz Hansen
  • Knoll
  • Louis Poulsen
  • Driade
  • String Furniture
  • FLOS

Designweb

Deze optie komt binnenkort!

  • Voeg designitems toe aan je wishlist om later te kopen.
  • Krijg meldingen bij prijsdalingen van items op je wishlist.