Vandaag in ‘De wishlist van…’ spreken we Dutch designer Marc Meeuwissen. Marc Meeuwissen maakt design onder de naam ‘Dear Objects’. Wat zijn design zo bijzonder maakt? Hij maakt zijn werk met slechts één tool en hiermee maakt hij een functioneel object. We kwamen hem - net als Frank Penders – tegen met zijn design op Dutch Design Week bij de ‘Show not Show’ groepstentoonstelling. Marc beantwoordt in deze blog drie vragen omtrent design. Aan het eind deelt hij zijn persoonlijke design wishlist. Wil je meer ‘De wishlist van..’ blogs lezen om inspiratie op te doen? Bekijk ze via de categorie ‘wishlist’ onderaan deze blog. Je vindt dan bijvoorbeeld de wishlists van Dutch designers Hanna Kooistra, Frank Penders en talenspotter Evelien Reich.
Marc Meeuwissen (1968) is afkomstig uit Bergen op Zoom en woont sinds 1996 in Antwerpen. Na zijn studie aan de Academie voor Beeldende Kunst en Design St. Joost in Breda startte hij in 1990 samen met zijn partner, Lucy Borghouts, een ontwerpbureau voor grafische en driedimensionale vormgeving onder de naam ‘No-But’. Door jarenlang in opdracht te werken en tegelijkertijd de grenzen tussen kunst en design te verkennen, groeide gaandeweg de behoefte om volledig autonoom werk te maken. Sinds 2019 maakt hij onder de naam ‘Dear Objects’ unieke werken en objecten in kleine oplagen. De eerste vrije werken ontstonden vanuit het ruimtelijk visualiseren van een idee; storytelling. Daarna ontwikkelde zijn werk zich richting het ontwerpen van functionele objecten vanuit een conceptueel maakproces. Hierbij zijn brutalistische architectuur, arme materialen en imperfectie de belangrijkste inspiratiebronnen.
De ontwerpen van Dear Objects zijn stuk voor stuk uniek. Marc vindt het alsmaar uitbreidende aanbod van nieuwe, interessante bouwmaterialen fascinerend en raakt hierdoor continu geïnspireerd nieuwe ontwerpen te maken. De kleur, textuur, dikte, het gewicht of de doorsnede van een materiaal kan hem al triggeren ermee aan de slag te gaan. Hij zorgt er dan voor dat hij het toepast op een manier waarvoor het materiaal niet op de markt is gebracht. Zijn ontwerpen ontstaan dus altijd vanuit materiaalonderzoek. Standaard plaatmateriaal onderzoekt hij eerst uitgebreid met verschillende gereedschappen en machines. Voor ieder plaatmateriaal kiest hij uiteindelijk één gereedschap of één machine, waarmee hij een functioneel object maakt.
In de Brutalista serie heeft Marc zichzelf het dogma opgelegd om uit één volledige plaat met één gereedschap - de handzaag in dit geval - één object te maken. Dat is het brute idee achter deze serie. De keuze voor de handzaag bepaalt niet alleen de vorm van het object, maar ook de structuur van het oppervlak. De zaagstructuur is volgens Marc zowel vervreemdend als poëtisch.
“..om uit één volledige plaat met één gereedschap - de handzaag in dit geval - één object te maken”
In de Brutalista C serie heeft Marc vervolgens het handzagen vervangen door machinaal watersnijden, om het maakproces te versnellen en met kleur te kunnen experimenteren. Na uitgebreid testen vond hij de perfecte imperfecte snijsporen die ontstaan tijdens het watersnijden in eucalyptus multiplex op hogere snelheden. Decoratie is niet aan de orde, de textuur die zijn ontwerpen zo karakteristiek maakt is een gevolg van het maakproces. Dit zie je ook bij betonbekisting, waarbij de houtstructuur zich aftekent in het gegoten beton.
De Make and Break serie van Dear Objects is ontstaan na onderzoek van cementgebonden houtvezelplaten die voornamelijk in gevelbekleding worden toegepast. Door de kopse kanten van op elkaar verlijmde platen met een rasp te egaliseren ontstond een natuurlijke baksteenachtige textuur. Een set bestaande uit twee of drie objecten wordt aan elkaar gemaakt als één object; MAKE. Vervolgens worden ze handmatig weer van elkaar los gebroken; BREAK. De gebroken rand is geen decoratie, maar wederom een gevolg van het maakproces.
‘Er zijn wel brutalistische elementen en objecten in ons huis aanwezig, maar die voeren zeker niet de boventoon. Een sloophouten eettafel van Piet Hein Eek of een sculptuur van Juan Orti zijn bijvoorbeeld zeker een inspiratiebron. In ons huis vind je ook uit metaal gesneden typografische elementen aan de muur. Dit zijn teststukken van gevelgedichten die ik heb ontworpen. Mijn eigen werk is wisselend aanwezig in ons huis. Het is wat mij betreft goed om je ermee te omgeven, om het te ervaren en er conclusies uit te trekken voor een volgende stap.’
‘Een iconische bureau- of eetkamerstoel is toch wel een uitdaging waar je je als ontwerper minimaal één keer in moet vastbijten. De stoel is zo nauw verbonden met de mens; er zijn stapels boeken over gepubliceerd.’
‘Mijn wishlist beperkt zich eigenlijk tot dingen die ik echt nodig heb; heel praktisch dus. Op dit moment kan ik wel een goede bureaustoel gebruiken. De door Cassina uitgebrachte 055 Capitol Complex Chair van Pierre Jeanneret zou perfect passen bij het minimalistische en tegelijkertijd brutalistische bureaumeubel dat we bijna 20 jaar geleden kochten. Helaas is de ontwerper van ons bureau niet bekend.’
Zet design op je wishlist uit meer dan 20 shops, daalt de prijs, dan krijg je een seintje!
Benieuwd welke items Marc naast de Capitol Complex Chair nog meer op zijn design wishlist heeft staan? Bekijk het via onderstaande button. Doe inspiratie op en ontdek nieuwe items die je nog niet kende. De items passen goed bij zijn minimalistische en brutalistische stijl. Houd je van deze sfeer voor je eigen interieur? Zet de items die je aanspreken dan direct op je eigen designweb wishlist. Design ontworpen door Marc Meeuwissen bekijk je op zijn Instagram account of op dearobjects.com.
De wishlist van Marc
Tip! Wil jij je eigen wishlist ook delen met anderen, ter inspiratie of voor cadeautips? Op je persoonlijke wishlist pagina vind je nu een linkje die je gemakkelijk kan kopiëren en delen!
Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste ervaring te geven. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.