Dit zijn onze eerste highlights: vijf locaties die we afgelopen zaterdag bezochten tijdens Dutch Design Week. De DDW 2025, met het thema Past, Present, Possible, kent enorm veel hoogtepunten, dus in deze blog een kleine selectie. Later deze week willen we nog meer locaties bezoeken en daarna uitgebreider ingaan op verschillende hoogtepunten van de DDW.
Natuurlijk bezochten we ook een aantal plekken uit het artikel ‘12x DDW 25 must-sees’. In totaal zijn er 120 locaties te bezoeken en doen meer dan 2.500 ontwerpers mee aan de 25e editie van Dutch Design Week. Meer hierover lees je in onze uitgebreide bezoekersgids.
Net als in 2024 bezochten we eerst de Kruisruimte en de groepsexpositie Show Not Show. En opnieuw hebben ze een prachtige tentoonstelling neergezet. Er zijn verschillende nieuwe werken te zien van o.a. Frank Penders, Mokko, Dear Objects. Met de gordijnen van gastontwerper Yvonne Mak was de ruimte helemaal compleet. De gordijnen deden dienst als scheidingswanden en gaven de ruimte een geweldige kleur. Haar stoffeninstallaties lijken op door de zon gebleekt textiel, alsof ze jarenlang voor een raam hebben gehangen. Maar dat is niet zo: de ‘ramen’ en het kleurverloop zijn geprint.
In het midden van de ruimte, als je van de nieuwe StepSlide 2 van Frank Penders en Aloi Design naar beneden bent gegleden, staat een Palimpsest. Een palimpsest is een hergebruikt stuk perkament of papyrus waarvan de oorspronkelijke tekst is weggekrast of weggespoeld om ruimte te maken voor nieuwe tekst. Via een Macbook kun je een woord invoeren, waarna er oneindig veel concepten op het scherm verschijnen. Na 30 nieuwe concepten worden ze geprint op de papieren lus. Is de lus vol, dan print hij er weer overheen, totdat het gelaagd en zwart is. Vandaar de titel van deze Show Not Show expositie: ‘INSERT [CONCEPT] HERE’.
Bij Tafelwerk, gecureerd door Atelier Fig., is veel moois te zien! Collectible design, op en rond de tafel, in een intieme ruimte met eetkamerstoelen, of beter gezegd iconen, van Vitra. De werken vormen samen één geheel en er is veel nieuws te ontdekken. Zo presenteerde Atelier Fig. een nieuwe klok en een kruk, beide voortgekomen uit verdere experimenten met klei, afgeleid van het Fringe servies.
Bij binnenkomst word je meteen verwelkomd door een nieuwe lamp van Ward Wijnant uit de CHUNK collectie. Daarnaast zijn er werken en lampen van Minoes Beeldstro en grote wandwerken van Marie Bernard te zien. Het geheel maakt de expositie compleet.
En er is nog veel meer te ontdekken, dus ga hier zeker langs bij deze DDW highlight! Het leuke: aanstaande zaterdag kun je hier zelfs tussen de werken dineren, in samenwerking met Voertaal Studio, op bijvoorbeeld een duurzame Ciruform stoel.
Op het NRE-terrein moet je Finished Forms bezoeken. Vorig jaar deden ze voor het eerst mee, toen cureerde Sanne Kaal een prachtige ruimte. Dit jaar deed ze dat opnieuw, en hoe! Het voelt als thuiskomen in een woonkamer of beter nog: een volledig ingericht huis.
Maar het is niet allemaal wat het lijkt. Zo zie je bijvoorbeeld een stuk gebroken steen van Pablo Octavio. Die brok steen blijkt in werkelijkheid een zachte fauteuil uit de Lapis Lazuli serie. Op de KEUK staat een indrukwekkend koffieapparaat, Stone Drip van Tina Bobbe , van steen/marmer dat je absoluut moet bekijken. Hiervoor gebruik je de kopjes, Gobi, die Roderick Vos ontwierp voor Pols Potten, te vinden op de tafel van Formarkivet.
Loungen kan in de R400 compact stoel van Item Amsterdam. Werken aan de muur van Sanne Kaal, Sofie Aaldering, A+N Studio, Naomi Venetiaan en Mila Zila maken het geheel compleet. En zo kunnen we nog wel even doorgaan! Al met al een geweldige balans tussen collectible design en functioneel design.
Ga je hierheen? Dan kan je ook gelijk de solotentoonstelling van ZOWA en NUL ZES meepakken!
In een 2000 m² grote industriële hal van het CAAI, de voormalige Campina-zuivelfabriek in Eindhoven, ontdek je Forward Furniture. Deze gecureerde tentoonstelling van Liv Vaisberg brengt een rauwe maar sfeervolle setting tot leven, gevuld met innovatieve parels. De nadruk ligt op gerealiseerde stukken: verzamelbaar design, speciale edities en experimenteel of conceptueel werk.
Zo presenteerden Plasticiet, van ontwerpers Marten van Middelkoop en Joost Dingemans, de potentie van plastic afval. Zij transformeren afgedankt plastic tot hoogwaardige solid surface materialen met marmerachtige patronen en unieke, handgemaakte texturen. En ze wonnen ook een Dutch Design Award in de categorie ‘Emerging Talent Award’.
Studio Zoran Strijbosch toonde een nieuwe lamp en krukken, die eerder al te zien waren bij GLUE. De diepe kleuren en matte afwerking van de lamp maken indruk. Ook Forever Studio was aanwezig met Chromatic Motif. Met Chromatic Motif maakte ze een hoge plankenkast. gemaakt door beeld en patroon in resin (hars) in te bedden in plaats van dit als oppervlaktemateriaal te behandelen.
En dit zijn nog maar drie voorbeelden uit een line-up van zo’n honderd deelnemers!
Bij Kiki & Joost bekijk je een indrukwekkende serie wandkleden: Memories of a Garden, ontwikkeld door Kiki in samenwerking met het Textielmuseum in Tilburg.
Bij Joost kun je nu terecht voor het repareren van een Sketched werk van Kiki & Joost. Zo “schetste” Joost eerder een nieuwe poot aan een Vitra stoel, en nu kun je ook een Sketched-stoel laten repareren zodat hij nog langer meegaat. Daarnaast schiet Joost live ‘Time for Peace’ klokken op de muur. Je kunt zelf ook een klok schieten: een ‘Time for Peace’ klok kost €250, waarvan €50 naar War Child Nederland gaat.
Verder maakte Joost een aantal kandelaars én een kandelaar met bijzettafel van puin. Je mag zelf invullen waar dat puin vandaan komt. En er is nog veel meer te ontdekken!
De laatste Highlight. Op het terrein van Piet Hein Eek bezoek je Studio Rens. Zij presenteren hier een aantal nieuwe werken. Wij zijn er zelf nog niet geweest, maar de beelden zeggen veel enhet staat zeker op de planning.
Een voorbeeld uit hun nieuwe collectie is de Glass Ensemble XXL, het grootste werk uit de Glass Ensemble-familie. Dit werk is volledig met de hand gesneden en de extra grote platen gekleurd glas vormen samen een gedurfde en gelaagde compositie, een waar beeldhouwwerk van glas voor aan de muur. Daarnaast zijn er de nieuwe Glass Ensemble-spiegels. Bekijk ook de RENS x Maarten Baas samenwerking waarin ze een stuk Glass Ensemble verwerkte. Ook de handbeschilderde tegels van Studio Rens zijn een highlight op zich. Van deze tegels hebben ze nu een serie lampen gemaakt: de Re-Glow-collectie, bestaande uit een hanglamp, wandlamp en staande lamp.
Locatie: Halvemaanstraat 24, Eindhoven Openingstijden: 18 tot 26 okt: 11.00 tot 17.00 uur Toegang: gratis
We sluiten af met goed nieuws, deze DDW highlights zijn nog te bezoeken tot 26 oktober! Ben jij er al geweest of ga je langs een van deze highlights? Laat ons dan weten wat je ervan vond! We zijn benieuwd! Alle informatie vind je in het programma via de onderstaande button of hier.
naar het programma
Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste ervaring te geven. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.